Kunst van high-touch naar high-tech

Kunst van high-touch naar high-tech

In onze vaste rubriek spreken we met - nog onontdekt - kunsttalent en vernieuwende persoonlijkheden uit de kunstwereld. We stellen je graag voor aan onze eigen Chief Moonshot Officer, Bob van der Helm.

Geld maakt gelukkig. Waarom toch weg uit de financiële wereld?

Werken voor een bank heeft zeker voordelen: een goed salaris en voldoende mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen. Maar mijn laatste periode bij de bank voelde niet meer zo comfortabel. De verhalen - over analisten en portfoliomanagers die door het beveiligingspersoneel naar werden geëscorteerd, zichzelf afvragend door welk algoritme ze waren vervangen - hielpen niet echt. Dit is mij niet overkomen hoor, maar na ruim10 jaar voelde het gewoon als een goed moment om iets nieuws te proberen.

#keeppushing

Om eerlijk te zijn, de overstap naar de kunstwereld was niet altijd even makkelijk. Gelukkig voel ik me tegenwoordig steeds vertrouwder met mijn keuze. Het is grappig dat veel galeriehouders - net als vroeger bankiers - nog altijd geloven dat de impact van technologisch gedreven veranderingen in hun sector niet zo groot zal zijn. Ze stellen dat de kunstsector een high-touch en geen high-tech omgeving is. Met deze stelling negeren ze naar mijn idee een aantal fundamentele problemen in de kunstsector.

Kunstenaars zijn vaak heel goed in design en iets minder goed in de online marketing en sales

Ik ken tal van jonge, getalenteerde kunstenaars die last hebben van een "discoverbility" -probleem. Hun kunstwerken zijn mooi, maar ze slagen er onvoldoende in om de juiste doelgroep te bereiken en hun werken (tegen een eerlijke prijs) te verkopen. Ja, ze weten hoe ze hun werk moeten uploaden naar grootste online galerij van dit moment "Instagram". Maar het converteren van klikken en websiteverkeer naar verkoop is een ander verhaal. Hiervoor vertrouwen ze nog steeds op galerijen.

En dan is er dit transparantieprobleem. Zowel kunstenaars als verzamelaars zijn op zoek naar een manier om opbrengsten eerlijker te verdelen en prijzen inzichtelijker te maken. Om het maar niet te hebben aan alle artiesten die op zoek zijn naar een manier om hun tegoed op te halen uit hun (failliete) galerij. Ze moeten er in feite op vertrouwen dat alle online verkopen uiteindelijk netjes worden gemeld en uitbetaald.

Laat een opmerking achter